Directive members of APRECI: We’re still waiting for an answer

After some weeks asking for adherences, the below signatories (over 150) support the request for transparency that we, three Peruvian film critics (who were rejected without clear reasons after applying to the Peruvian Association of Film Critics (APRECI), a local entity of FIPRESCI in Perú) have made.

 To this date we haven’t received a solid argument regarding the rejection from the association, which has led us to start this international request, where signatures of film journalists, film critics, filmmakers, academics and members of the Peruvian and international society are shown. We attach the petition letter and all the signatures sent to the directives of APRECI and to the International Federation of Film Critics (FIPRESCI).

Oscar Contreras, Mónica Delgado and José Sarmiento Hinojosa

Señores directivos de Apreci: aún esperamos respuesta

 

Luego de unas semanas solicitando adherencias, los más de 150 abajo firmantes acompañan el pedido de transparencia que hemos realizado los tres críticos peruanos que fuimos rechazados sin razones claras, tras solicitar el ingreso a la Asociación Peruana de Prensa Cinematográfica (Apreci), entidad filial de la Fipresci en el Perú. Hasta la fecha no hemos recibido una respuesta convincente sobre el rechazo por parte de la asociación, lo que ha propiciado este pedido internacional, donde aparecen las adherencias de periodistas, críticos y académicos del cine, así como de la sociedad civil de Perú y de diferentes partes del mundo. Adjuntamos la carta de la petición y las firmas enviadas a los directivos de la Asociación Peruana de Prensa Cinematográfica – Apreci y a la Federación Internacional de Prensa Cinematográfica – Fipresci.

 

Oscar Contreras, Mónica Delgado y José Sarmiento Hinojosa

Apreci: Enforce transparency in your methods / Reforzar transparencia en sus procesos

La comunidad cinematográfica peruana vive un tiempo de crisis. A los problemas en la gestión de los incentivos estatales destinados al cine nacional se suma un preocupante desinterés por debatir, reflexionar y tomar decisiones en torno al rol de la crítica de cine en un país con producción escasa, sin cinemateca y sin políticas públicas que promuevan la investigación académica.

En este contexto, los críticos de cine peruanos Oscar ContrerasMónica DelgadoJosé Sarmiento -conjuntamente con el plantel de seis críticos de la revistaVentana Indiscreta– presentaron en agosto solicitudes de afiliación a la Asociación Peruana de Prensa Cinematográfica –Apreci (cuya directiva 2012 está conformada por José Romero, presidente, Rodrigo Portales, vicepresidente, y Ernesto Carlín, secretario), entidad gremial fundada en 2007 bajo el patrocinio de la Federación Internacional de Prensa Cinematográfica -Fipresci-, que mantiene representatividad del Perú en el extranjero y que tiene poca actividad como impulsor de mejoras en la calidad de la crítica en el país. Las solicitudes fueron respondidas tras más de 70 días de espera, sin comunicaciones previas, negando el acceso de tres de los nueve postulantes al gremio. Los otros seis renunciaron a la afiliación por solidaridad.

Argumentando que los críticos Contreras, Delgado y Sarmiento formularon declaraciones públicas lesivas a los intereses de Apreci, la institución resolvió no admitirlos a pesar de que cumplían con los requisitos mínimos previstos, contraviniendo de ese modo su propio estatuto societario, su propio reglamento interno y las normas legales vigentes. Cabe señalar que hasta el momento los críticos precitados no reciben de la Junta Directiva de Apreci ni las pruebas ni la fundamentación de su no admisión. No pudiendo considerarse como tales las contenidas en el comunicado institucional de Apreci del 13 de noviembre pasado, que muestran fragmentos de evidencias y razones inéditas, vergonzosas y cómicas, descontextualizadas  de la red social Facebook y donde se señala que un postulante no fue aceptado porque utilizó la aplicación “Like” en un comentario.

En tal sentido, frente a un acto discriminatorio tan claro que atenta contra la libertad de expresión y frente a un comportamiento prepotente que contraviene las leyes peruanas y las normas que rigen este gremio de ascendencia internacional, los abajo firmantes demandamos de Apreci la máxima apertura así como la formulación de respuestas claras y satisfactorias por ser la institución que representa a la crítica de cine en el Perú. Asimismo, solicitamos un debate lúcido y transparente que apuntale los fueros de la crítica de cine en el Perú y Latinoamérica, tal como lo demuestra la tradición que hemos heredado.

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The Peruvian film community is living in a time of crisis. Aside from problems in the management of state incentives for national cinema, a preoccupying lack of interest for debating, reflection and making decisions towards the role of film criticism is found, in a country with scarce cinematic production, without a cinematheque and without public policies that promote academic investigation.

In this context, Peruvian film critics Oscar Contreras, Mónica Delgado and José Sarmiento -along with six critics from the “Ventana Indiscreta” magazine – presented applications in August for the Peruvian Film Press Association –APRECI- (whose elected current board for 2012 consists of: José Romero, president, Rodrigo Portales, vice president and Ernesto Carlín, secretary) a federation founded in 2007 under the representation of the International Federation of Film Critics (FIPRESCI), an association which represents Peru in foreign lands and has occasionally failed as a promoter of improvements in the exercise of film criticism within the country. The applications were denied after more than 70 days of waiting, without previous communications, denying the access of three of the nine applicants to the association. The remaining six resigned from the affiliation out of solidarity.

The association argued that Contreras, Delgado and Sarmiento formulated public declarations detrimental to APRECI’s interest and thus the institution resolved not to admit the critics despite them meeting the proper requirements for the affiliation, therefore contravening their own association statute, internal regulations and the current enforced legislation. It’s worth emphasizing that to this moment the aforementioned critics haven’t received any proof or explanation from APRECI for their denial of admission. The APRECI public press release of November 13th, in which they show edited fragments of evidence and unprecedented, embarrassing and even comical reasons can’t be considered as evidence: non-contextualized postings from the Facebook social network in which the association even points out that one of the applicants was rejected because of his use of the “like” feature in a couple of comments.

In this sense, facing an obvious discriminatory act which threatens freedom of speech and an arrogant behavior that contravenes the Peruvian law and regulations that govern this union of international ancestry, the below signatories demand from APRECI maximum openness and the formulation of satisfactory and clear answers from this institution. Also, we demand a lucid and transparent debate that braces the jurisdiction of film criticism in Peru and Latin America, just as the tradition we have inherited demonstrates.

 

Noviembre 2012.

José Carlos Cabrejo Cobián  (Perú)

Adrian Martin (Australia)

Sylvain George (France)

Nicole Brenez  ( France)

Toni d’Angela  (Italy)

John A. Riley (Georgia)

Iván Pinto (Chile)

Isaac León-Frías  (Perú)

Catherine Beed   (United Kingdom)

Narda Liotine (Italy)

Ricardo Bedoya   (Perú)

Bill Mousoulis (Greece)

John Campos Gómez ( Perú)

Fausto Nicolás  Balbi ( Argentina)

Miguel Adrianzén (Perú)

Rodrigo Bedoya    (Perú)

Agustín Campero (Argentina)

Surbhi Goel (India)

Lilly Papagianni (Greece)

Mary Carmen Molina (Bolivia)

David Phelps ( United States)

Luis Casuso (Canadá)

Enrique Silva (Perú)

Joana Preiss (France)

Claudia Siefen   (Austria)

Dean Keep  (Australia)

Gonzalo Hurtado (Perú)

Raúl Lizarzaburu (Perú)

Jose Ridoutt (Canadá)

Antolín Prieto (Perú)

Daisuke Akasaka (Japan)

Vassilis Economou (Greece)

José Portugal (Perú)

Jan Philippe Carpio (Philippines)

Bruno Leal (Portugal)

Francisco Lombardi (Perú)

Lauren Bliss (Australia)

Enrique Ortiz Castro (Perú)

Rouzbeh Rashidi (Ireland)

Miguel Ferreira  (Portugal)

Katie Web (United States)

Mina Blumenfield (France)

Vanessa Cheng (Perú)

John Davey (Australia)

María Teresa Espinar Silva  (Perú)

Juan-Carlos Arias (United States)

Seleana Basurto (United States)

Mex Faliero (Argentina)

Gonzalo Cobo   (Perú)

Tim McQueen   (Australia)

Carla Gonzales  (France)

George Manolis   (Australia)

Alexandra Hopkins (United States)

Sonia Paredes   (Perú)

Genaro Bernilla   (Perú)

Claudia Risco Laureano (Perú)

Dane Benko (United States)

Mohit Garg (India)

Un Kim (United States)

Mike Nedved (United States)

Jesse Richards (United States)

Trevor Kwong   (United States)

Benjamin Crais (United States)

Rocio Mayuri (Perú)

Evelin Ccoyo (Perú)

Brenda Cantoral (Perú)

Sergio Castro Bibriesca (México)

Fernando Llanos (Perú)

Silvia Espinal (Perú)

Martín Paredes (Perú)

Patricia Osorio  (Perú)

Rocio Echeverría (Perú)

Diego Velásquez (Perú)

Paloma  Cabrera Yañez (México)

Kevin Farrington (United States)

Juhui Kwon (United States)

Marco A. Young Rabines   (Perú)

Oscar Carrasco (Perú)

Paola Quiroz  (Perú)

Enrique Vidal (Perú)

Anna Wittek (Poland)

Jaime Paredes  ( Perú)

Fidel Gutiérrez (Perú)

Luis Quispe (Perú)

Aleksandra Pektor (Germany)

Brian Courtney (United States)

Roberto Barba Rebaza  (Perú)

Francisco Pareja (Perú)

Guadi Calvo (Argentina)

Pili Flores-Guerra (Perú)

Carlos A.  Marroquín Condorpusa (Perú)

Gabriel Espinoza (Perú)

Christian Correa Ruiz (Perú)

Yvan Vargas (Perú)

Emilio Aguirre   (Perú)

Jorge E. Grez L  (Argentina)

Virginia B. Benavides Avendaño  (Perú)

Karla Guerrero (Perú)

Daniela Verónica Espejo (México)

Marjorie Torero (Perú)

Jorge Ruiz (Perú)

Salem Kapsaski (United Kingdom)

Daniel  Contreras ( Perú)

Andrea Doria Morán (Perú)

Miguel Vargas García (México)

Eliana Fry (Perú)

Rosario Pastor  (Perú)

Fiorella Palmieri (Perú)

José Antonio Monterrosas Figueiras (México)

Alex Ruesta (Perú)

Juan Manuel Esquivel  (México)

Nick Block (United States)

Paula Budge (Perú)

Alvaro Mejía (Perú)

Joy Downey (United States)

Carlos Vidal (Perú)

Diego Ramos Chang (Perú)

Erdiawan Putra (Indonesia)

Ricardo Hurtado (Perú)

Danny Calderón (Perú)

Angelica Serna  (Spain)

Luis Pineda  (Perú)

Jaime Montes  (Perú)

Alejandro Sarmiento (Perú)

Ursula Asmad   (Perú)

Francisca Huamaní Quispe (Perú)

Marco Antonio (Perú)

Alex Ríos  (Perú)

Tessy Sobrevilla  (Perú)

Juan Daniel Fernández (Perú)

Evelyn Nuñez    (Perú)

Yuri Gutiérrez Gavonel (Perú)

Manuel Almazán (México)

Carol Alva Martínez (Perú)

Alberto Basabe Gonzalez (Perú)

Nathalie Otarola (Perú)

Christopher Gatjens (Perú)

Natasha Luna (Perú)

Francesca Cánepa (France)

Patricia Fernández (Perú)

Christiam Marcelo (Perú)

Michel Barbachan (Perú)

María Gracia Morales (Perú)

Pedro Estacio (Perú)

Julio Hernández (Perú)

Fanny Copaja (Perú)

Eduardo Gallo (Perú)

Manuel Pretell (Perú)

César Pereyra Ravello (Perú)

Alvaro Arturo Ruiz Velit   (Perú)

Sergio Raúl López  (México)

Jean Pierre Orihuela Salmón (Perú)

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